…czyli o rodzajach części zamiennych w postępowaniu o odszkodowanie powypadkowe.
Dzień dobry 😊
Nie wiem, czy już widziałeś tę wiadomość – w ostatni piątek na odcinku drogi krajowej S10 kierujący samochodem Ferrari stracił panowanie nad prowadzonym przez siebie pojazdem i wbił się w drogową barierę ochronną [więcej szczegółów dotyczących tego zdarzenia znajdziesz tutaj] 😥
Patrząc na zakres uszkodzeń powstałych w tym “cudeńku” należy cieszyć się, że nikomu nic się nie stało.
Teraz przed jego właścicielem, obok oczywistego w tej sytuacji okresu żałoby, likwidacja powstałej szkody 😉
Naprawa Ferrari – części oryginalne, czy zamienniki?
Piątkowe zdarzenie zainspirowało mnie do przybliżenia Ci zagadnienia rodzajów i jakości części przyjętych w celu naprawy uszkodzonego pojazdu.
Być może pomyślisz sobie, iż jest to kwestia poboczna i “facet mógłby napisać o czymś ważniejszym”.
Uspokajam Cię jednak, gdyż z mojego doświadczenia wynika, iż rodzaj i jakość części uwzględnionych w kosztorysie naprawy Twojego pojazdu ma zasadnicze znaczenie z punktu widzenia wysokości należnego Ci odszkodowania.
Wysokość Twojego roszczenia może zmienić się w zasadniczy sposób w zależności od tego, czy kosztorys będzie uwzględniał ceny części nowych oryginalnych, czy też dostępnych na rynku zamienników.
UWAGA:
Dla potrzeb tego wpisu przyjmijmy, że szkoda w Ferrari rozpatrywana będzie w ramach ubezpieczenia OC PPM. Dzięki temu w tej chwili nie będziemy musieli wchodzić w meandry zapisów umów AC, gdyż tam sposób ustalenia wysokości odszkodowania jest inny niż w przypadku odszkodowania z OC SPRAWCY [i dlatego chcę przygotować o tym odrębny wpis].
UWAGA nr 2:
Aktualnie poza sporem w orzecznictwie sądowym pozostaje, że TU sprawcy szkody zobowiązane jest do wypłaty odszkodowania obejmującego “(…) celowe i ekonomicznie uzasadnione koszty nowych części i materiałów służących do naprawy uszkodzonego pojazdu (…)”.
W przypadku Ferrari każdy zgodzi się ze stwierdzeniem, że koszty jego naprawy powinny zostać ustalone z uwzględnieniem cen nowych części oryginalnych.
Zapytam jednak z przekorą – czy, aby na pewno? 😎
Otóż o tym jaki rodzaj części należy zastosować w procesie rozpatrywania roszczeń odszkodowawczych poszkodowanego decydują takie okoliczności, jak to czy:
- przywrócenie pojazdu do stanu poprzedniego przy użyciu tzw. zamienników może spowodować pogorszenie jego stanu technicznego albo walorów w zakresie jego użyteczności, trwałości i estetyki
- uszkodzony pojazd pozostaje jeszcze na gwarancji producenta albo jest stosunkowo młody [w orzecznictwie sądowym wskazuje się, że pojazdem stosunkowo młodym jest pojazd, którego okres eksploatacji w dacie zdarzenia – co do zasady 😉 – nie przekracza 3 lat]
- szczególny interes poszkodowanego uzasadnia przeprowadzenie naprawy z wykorzystaniem części oryginalnych, czyli np. [1] gdy pojazd był dotychczas serwisowany i naprawiany wyłącznie przy użyciu części oryginalnych, a kontynuacja takiej “historii” pojazdu może wpłynąć na jego wartość handlową, [2] pojazd nie posiadał wcześniejszych uszkodzeń i nie przeprowadzano wcześniejszych napraw w obszarze uszkodzeń powstałych w zdarzeniu, którego dotyczy prowadzone postępowanie likwidacyjne, [3] poszkodowany potwierdzi swój uzasadniony interes w dokonaniu naprawy z wykorzystaniem części oryginalnych przez to, że jej faktycznie dokona
- uszkodzona część ma prostą konstrukcję i przez to jej naprawa byłaby możliwa także przy użyciu tzw. zamiennika.
Jestem w stanie wyobrazić sobie sytuację, w której wysokość odszkodowania za uszkodzenie naszego Ferrari zostanie ustalona w oparciu o ceny tzw. zamienników, gdyby wykazano, że np. zostało złożone z czterech innych takich samochodów.
Znam takie sprawy, także wcale się w tym momencie nie śmieję 🙂
Widzisz zatem, że to jakiego rodzaju części zostaną uwzględnione na potrzeby naprawy Twojego pojazdu ma bardzo istotne znaczenie.
Żeby dodatkowo Ci to zobrazować powyższy problem poniżej zamieszczam historię jednego z naszych Klientów…
Z ŻYCIA WZIĘTE:
W jednej z prowadzonych przeze mnie spraw towarzystwo ubezpieczeń [TU], działając jako ubezpieczyciel w zakresie OC SPRAWCY, wypłaciło mojemu Klientowi odszkodowanie w kwocie 6.731,49 PLN.
Na etapie postępowania sądowego poza sporem między nami a TU pozostawał zakres uszkodzeń i koniecznych napraw.
Nie mogliśmy zgodzić się tylko co do jakości części, które winny być uwzględnione dla potrzeb ustalenia należnego Panu Pawłowi [imię oczywiście zmienione] odszkodowania.
My twierdziliśmy, iż odszkodowanie winno zostać ustalone w oparciu o ceny nowych części oryginalnych, TU stało na stanowisku, że wystarczającym będzie uwzględnienie cen części zamiennych o jakości porównywalnej do części oryginalnych.
Ostatecznie Sąd orzekający w sprawie – w ślad za powołanym biegłym sądowym – przyjął, iż to my mieliśmy rację i ostatecznie zasądził na rzecz Pana Pawła dalsze odszkodowanie w kwocie 14.619,99 PLN wraz z odsetkami za zwłokę oraz pełnymi kosztami procesu. ŁĄCZNE ODSZKODOWANIE wypłacone mojemu Klientowi to kwota 20.991,48 PLN.
Jak pokazuje przykład Pana Pawła, rodzaj i jakość części uwzględnionych w kosztorysie naprawy może sprawić, że należne Ci odszkodowanie wzrośnie o przeszło 300%.
Oryginał, zamiennik – co jest czym?
Pewnie już zauważyłeś, że pisząc o częściach unikam określania ich zbiorczym określeniem “części zamienne”, a zamiast tego posługuję się na przemian określeniami “część oryginalna” i “zamiennik”.
Jak zatem ustalić jaka część jest tzw. oryginałem, a jaka zamiennikiem?
Na polskim rynku funkcjonują cztery kategorie części używanych do naprawy pojazdów:
- O[OE] – części oryginalne oznakowane logo – znakiem towarowym producenta pojazdu
- Q – części oryginalne oznakowane logo – znakiem towarowym producenta części, dostarczającego dany element na pierwszy montaż pojazdu przez producenta
- PJ [P]– części o porównywalnej jakości
- Z – pozostałe zamienniki.
Jak wynika z mojej dotychczasowej praktyki, biegli sądowi, co do zasady, wskazują w swoich opiniach, że przywrócenie Twojego pojazdu do stanu poprzedniego jest możliwe przy uwzględnieniu części o jakości O i Q.
Jak sprawdzić, jakiej jakości część w kosztorysie przyjęło TU?
Jeżeli chciałbyś samodzielnie sprawdzić jakiej jakości części zostały zastosowane w kosztorysie TU, zażądaj przedłożenia dokumentu zatytułowanego karta optymalizacji części zamiennych.
To w tym dokumencie wymienione zostaną wszystkie części zakwalifikowane do wymiany ze wskazaniem ich jakości.
UWAGA nr 3:
Towarzystwa ubezpieczeń zaczęły oferować poszkodowanym możliwość naprawy uszkodzonego pojazdu w warsztatach z nimi współpracujących [np. PZU proponuje tzw. sieć naprawczą].
Taka naprawa miałaby się odbyć w sposób bezgotówkowy [TU rozlicza się bezpośredni z warsztatem naprawczym] przy uwzględnieniu technologii naprawy wskazanej w sporządzonym przez zakład ubezpieczeń kosztorysie, jak również przy uwzględnieniu rabatu na części zamienne ustalonego pomiędzy TU a warsztatem naprawczym.
Pamiętaj jednak, że taka naprawa nie pozwoli na przywrócenie stanu poprzedniego pojazdu!
Dlatego zgoda na to rozwiązanie powinna zostać poprzedzona zastanowieniem, czy taka naprawa będzie dla Ciebie satysfakcjonująca i jednocześnie nie obniży sprawności oraz bezpieczeństwa Twojego pojazdu.
Ufff… Mam nadzieję, że, co do zasady, wyczerpałem ten temat.
Jeżeli jednak miałbyś dodatkowe pytania, to nie wahaj się i napisz do mnie 🙂
Z chęcią odpowiem na każde z nich.
Pozdrawiam Cię,
Marcin Zatwarnicki
adwokat
ilustracja artykułu: wielkopolskamagazyn.pl