O tym, jaki jest system ochrony praw, pisałam w jednym z poprzednich wpisów.
Z uwagi na to, że zależy mi na tym, aby w maksymalnym stopniu zbudować Twoją świadomość – w zakresie Twoich praw jako pacjentki – nie mogłabym pominąć, tak podstawowego zagadnienia, jak pierwsze przesłuchanie w charakterze pokrzywdzonej.
Z doświadczenia wiem, że gdy dojdzie do popełnienia błędu medycznego, częstokroć jedną z najtrudniejszych czynności jest właśnie pierwsze przesłuchanie.
Pozwól więc, że tym razem przybliżę Ci podstawowe informacje o tym jak przebiega – w postępowaniu karnym – przesłuchanie pokrzywdzonej na etapie postępowania przygotowawczego.
Przesłuchanie pokrzywdzonej
Jak już wspomniałam powyżej, przesłuchanie pokrzywdzonej jest – najczęściej – jedną z pierwszych czynności procesowych, które wykonywane są w postepowaniu przygotowawczym.
W jakim celu przeprowadza się przesłuchanie?
Celem przesłuchania jest uzyskanie od pokrzywdzonej informacji o – ewentualnym – błędzie medycznym. Co ważne, zwykle informacje te ukierunkowują postepowanie dowodowe na dalszym etapie postępowania przygotowawczego.
Co w sytuacji, gdy przesłuchanie pokrzywdzonej poprzedzone zostało złożeniem przez nią pisemnego zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa?
W takiej sytuacji, osoba przesłuchująca pokrzywdzoną – oczywiście w miarę możliwości – powinna zweryfikować informacje, które pokrzywdzona zawarła w pisemnym zawiadomieniu. Jednocześnie, przesłuchujący powinien dążyć do ich maksymalnego uszczegółowienia.
Dlatego więc nie denerwuj się gdy – w trakcie przesłuchania – poczujesz się osaczona pytaniami.
Musisz bowiem wiedzieć, że nie jest dopuszczalne poprzestanie przez przesłuchującego wyłącznie na uzyskaniu od pokrzywdzonej potwierdzenia okoliczności, które zawarte zostały przez nią w pisemnym zawiadomieniu.
Często zdarza się, że gdy organ prowadzący postępowanie – przed przystąpieniem do czynności przesłuchania – dysponuje pisemnym zawiadomieniem, już na tym etapie zwraca się do podmiotu medycznego o zabezpieczenie i przekazanie pełnej dokumentacji medycznej prowadzonej dla danej pacjentki.
Dlaczego?
Ponieważ, dysponowanie dokumentacją umożliwia osobie prowadzącej przesłuchanie, m.in. na rzetelne przygotowanie listy pytań do pokrzywdzonej.
To jednak nie wszystko. W chwili posiadania przez organ dokumentacji medycznej, jest on w stanie – precyzyjnie – przygotować pismo zawierające zgodę pokrzywdzonej na uchylenie tajemnicy lekarskiej związanej z jej leczeniem.
Posiadając pełną dokumentacje medyczną organ jest w stanie wyselekcjonować z personelu medycznego osoby, które brały udział w procesie leczenia pokrzywdzonej. Jest to istotne, ponieważ osoby te na dalszym etapie postępowania są przesłuchiwane.
Czego mogą dotyczyć pytania adresowane do pokrzywdzonej
Nie zamierzam przed Tobą ukrywać, że przesłuchania w sprawach o błąd medyczny należą do grupy przesłuchań ”trudnych”.
Bardzo często, w trakcie czynności przesłuchania pokrzywdzonymi targają bardzo silne emocje.
Poza tym, nie ma co się oszukiwać. Sprawy z zakresu tzw. spraw medycznych, zwykle są bardzo skomplikowane. Ważne jest więc, aby osoba przesłuchująca pokrzywdzoną [oraz świadków] posiadała odpowiednią wiedzę, jak w tego typu sprawach przeprowadzić przesłuchanie. Co jest istotne dla ustalenia, czy doszło do błędu medycznego.
Nierzadko, przesłuchania są długie i meczące. W trakcie ich trwania pada dużo szczegółowych pytań.
Pytania adresowane do pokrzywdzonej, powinny obejmować m.in. kwestie pozwalające ustalić:
- przyczynę leczenia,
- przebieg procesu diagnostyczno-terapeutycznego,
- świadomość pacjentki co do rodzaju podejmowanych wobec niej procedur medycznych [w tym m.in. świadomość co do ryzyka jakie wiąże się z wykonaniem danego zabiegu i sposobu jego przeprowadzenia],
- zakres informacji udzielonych pacjentce w zakresie udzielonych jej świadczeń medycznych,
- relacje pacjentki z personelem medycznym przed, w trakcie i po wykonanym leczeniu,
- przebieg rekonwalescencji,
- zalecenia lekarskie i pielęgniarskie oraz stopień stosowania się do nich przez pacjentkę,
- charakter i możliwe przyczyny powikłań oraz ich skutków.
Oczywiście – w każdym przypadku – pytania muszą być dostosowane do rodzaju błędu medycznego. Stąd też, powyżej przytoczyłam Ci jedynie przykładowe zagadnienia, jakie powinien poruszyć organ w trakcie przesłuchania osoby pokrzywdzonej.
Zawsze powtarzam to Klientom Kancelarii Zatwarnicki Słychan Adwokaci, każda sprawa jest inna. Co za tym idzie, każda sprawa wymaga indywidualnego przygotowania.
* * *
Mam nadzieję, że powyższy wpis okazał się dla Ciebie pomocny.
Nie ważne, czy dziś jesteś pacjentką. Uważam, że każda z nas powinna posiadać tę podstawową wiedzę.
Dlaczego?
Ponieważ, może dziś tej wiedzy nie potrzebujesz. Ale żadna z nas – nigdy – nie wie, co przyniesie nam kolejny dzień.
Tyle na dziś. 🙂
Ps. Jeśli masz jakieś pytania, śmiało pisz! Jestem tu dla Ciebie! 🙂